کرملین: به زودی اوضاع اوکراین در خطوط مقدم فاجعهبار خواهد شد
ویتکاف: بازرسان آژانس انرژی اتمی به ایران میروند
لغو قرار سوئیس!
ترسیم نقشه جدید قفقاز جنوبی توسط آذربایجان، ترکیه و گرجستان
جنگ جایگزین دیپلماسی می شود؟
آشتی آنلاین در اسلامآباد
اخبار
سرمقاله
لغو قرار سوئیس!
آشتی آنلاین در اسلامآباد
جنگ جایگزین دیپلماسی می شود؟
سرمقاله
کرملین: به زودی اوضاع اوکراین در خطوط مقدم فاجعهبار خواهد شد
ویتکاف: بازرسان آژانس انرژی اتمی به ایران میروند
ترسیم نقشه جدید قفقاز جنوبی توسط آذربایجان، ترکیه و گرجستان
اخبار

کرملین در پی حمله پهپادی روز پنجشنبه اوکراین به مسکو که بیسابقهترین حمله در عرض ۲ سال اخیر بوده اعلام کرد روسیه برای از بین بردن پیامدهای این حملات پهپادی تمامی اقدامات لازم را به کار گرفته است.به گزارش ایسنا، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در نشستی خبری طی ضمن اشاره به کارآمدی بالای سامانه های پدافند هوایی مسکو، گفت ولادیمیر پوتین، رئیسجمهور روسیه، بهطور مستمر چندین نوبت در روز گزارش این حملات را دریافت میکند و نیروهای مسلح روسیه به حملات خود در خاک اوکراین ادامه خواهند داد.به گزارش اسپوتنیک، پسکوف همچنین با اشاره به موضع مکرر پوتین مبنی بر آمادگی روسیه برای تماس با اروپا، تصریح کرد این مسکو نبوده که آغازگر قطع و به صفر رساندن روابط بوده است. او تفکر اروپاییها مبنی بر لزوم برخورد با روسیه از موضع قدرت را اشتباه خواند.
ارسال دیدگاه
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

فرارو: استیو ویتکاف، فرستاده ویژه رئیسجمهور آمریکا، در یک نشست توجیهی محرمانه برای قانونگذاران این کشور اعلام کرد که ایران در چارچوب توافق اخیر با واشنگتن، از آژانس بینالمللی انرژی اتمی (IAEA) برای بازرسی از تأسیسات هستهای خود دعوت خواهد کرد و روند شناسایی محل نگهداری مواد هستهای غنیشده را آغاز میکند. به گزارش فرارو به نقل از آسوشیتدپرس، دو منبع آگاه از محتوای این نشست که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند ویتکاف روز پنجشنبه این موضوع را در گفتوگوی خصوصی با اعضای کنگره آمریکا مطرح کرده است. ویتکاف در پاسخ به رهبران کنگره و اعضای کمیتههای مرتبط با امنیت ملی مدعی شد توافقی که آمریکا با ایران به دست آورده، شامل هیچ توافق جانبی پنهانی نیست اما یک نامه الحاقی میان ایران و آژانس بینالمللی انرژی اتمی تنظیم شده که در آن از آژانس برای انجام این ماموریت دعوت به عمل آمده است.
ارسال دیدگاه
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
نشست ایران و آمریکا در منطقه بورگناشتاین برگزار نشد؛
رویداد۲۴ : نشست روز جمعه ایران و آمریکا در اقامتگاه بورگناشتوک(برخی منابع فارسی به اشتباه آن را بورگن استوک تلفظ می کنند) سوئیس که قرار بود آغازگر مذاکرات فنی درباره توافق نهایی باشد، فعلاً برگزار نمیشود. کاخ سفید دلیل عقبافتادن سفر جیدی ونس را «پیچیدگیهای لجستیکی» اعلام کرده، اما گزارشها از نقش تنشهای تازه میان اسرائیل و حزبا...، درخواست ایران برای مشاهده نخستین نشانههای اجرای تفاهمنامه و اختلاف بر سر ضرورت مراسم امضای حضوری حکایت دارد. با وجود لغو نشست، مقامهای سوئیسی میگویند تفاهمنامه اولیه وارد مرحله اجرا شده و مهلت ۶۰ روزه مذاکرات از روز جمعه آغاز شد.
این نشست در ابتدا قرار بود مراسم رسمی امضای تفاهمنامه میان تهران و واشنگتن باشد، اما پس از آنکه رؤسای دو کشور سند را بهصورت دیجیتال امضا کردند، ماهیت آن به جلسهای برای آغاز مذاکرات فنی تغییر کرد. اکنون همان مذاکرات فنی نیز بدون اعلام تاریخ تازه به تعویق افتاده است.
-روایت رسمی کاخ سفید؛ «لجستیک مذاکرات ساده نیست»
کاخ سفید در بیانیهای اعلام کرد که برنامه مذاکرات هنوز نهایی نشده و هیأت آمریکایی آماده بوده است در نخستین فرصت ممکن راهی سوئیس شود.
در این بیانیه آمده است: «لجستیک این مذاکرات هرگز ساده یا قابل پیشبینی نبوده است. در حال حاضر معاون رئیسجمهوری امشب عازم نخواهد شد و ما مشتاقیم مذاکرات فنی را در سریعترین زمان ممکن آغاز کنیم.»
ونس نیز ساعاتی پیش از اعلام لغو سفر گفته بود برنامهاش رفتن به سوئیس است، اما دقیقاً نمیداند چه زمانی این سفر انجام خواهد شد. او گفته بود انتظار دارد مذاکرات فنی در طول آخر هفته آغاز شود، هرچند احتمال تغییر برنامه وجود دارد.اعلام رسمی کاخ سفید نشان میدهد واشنگتن تلاش دارد تعویق نشست را مسئلهای اجرایی و موقت نشان دهد، نه نشانه شکست تفاهمنامه. با این حال، رسانههای آمریکایی گزارش دادهاند که پشت عبارت کلی «مشکلات لجستیکی»، اختلافهای سیاسی و امنیتی جدیتری وجود دارد.
آتشبس شکننده لبنان؛ علت پنهان تعویق؟
اکسیوس به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داده است که اعتراض تهران به نقض احتمالی آتشبس لبنان توسط اسرائیل میتواند یکی از دلایل برگزار نشدن نشست روز جمعه باشد.ارتش اسرائیل روز پنجشنبه حملهای در جنوب لبنان انجام داد که چهار کشته برجای گذاشت. سپس در ساعات شب و درست پیش از آنکه ونس لغو سفرش را اعلام کند، درگیریهای شدیدی میان ارتش اسرائیل و حزبا... در جنوب لبنان آغاز شد.این تحولات از آن جهت اهمیت دارد که تفاهمنامه ایران و آمریکا، پایان دائمی جنگ در همه جبههها، از جمله لبنان، را یکی از بندهای اصلی خود معرفی میکند. ادامه حملات اسرائیل یا ازسرگیری درگیری با حزبا... میتواند تهران را نسبت به اجرای عملی این بند بدبین کند. دونالد ترامپ نیز روز پنجشنبه در شبکه تروث سوشال نوشت که آمریکا به صلح متعهد است و از همه طرفهای منطقه خواست اجازه دهند مذاکرات به شکلی مطلوب پیش برود. او تأکید کرد واشنگتن انتظار دارد آتشبسی کامل در همه جبههها، از جمله میان لبنان، حزبا... و اسرائیل، برقرار باشد.
-پاسخ لبنان و اسرائیل به پیام ترامپ
نبیه بری، رئیس مجلس لبنان، در واکنش به سخنان ترامپ بار دیگر بر موضع لبنان و تعهد حزبا... به آتشبس تأکید کرد، اما اجرای آن را مشروط به پایبندی کامل و جامع اسرائیل دانست.
در مقابل، یحیئل لایتر، سفیر اسرائیل در واشنگتن، اعلام کرد اسرائیل همچنان به توافق آتشبس با دولت لبنان متعهد است، اما حق پاسخ به حملات و خنثیکردن تهدیدها علیه خاک، شهروندان و سربازان خود را حفظ میکند.این مواضع نشان داد که طرفها تعریف یکسانی از آتشبس ندارند.
لبنان و حزبا... پایان حملات اسرائیل را شرط اجرای توافق میدانند، در حالی که اسرائیل تأکید دارد حتی در دوره آتشبس نیز حق اقدام یکجانبه علیه آنچه «تهدید» میخواند، برای خود محفوظ میداند.در چنین فضایی، آغاز مذاکرات ایران و آمریکا بدون روشنشدن سرنوشت جبهه لبنان میتوانست از همان ابتدا با بحران روبهرو شود.
-موضع ایران؛ ابتدا نشانههای اجرای توافق
خبرگزاری تسنیم نوشته است که مذاکرهکنندگان ایرانی پیش از حضور در نشست، خواهان مشاهده نشانههایی از اجرای تفاهمنامه موقت از سوی آمریکا بودند. در عین حال، تا پیش از اعلام لغو سفر ونس، هیچ تأیید رسمی درباره سفر هیأت ایرانی به سوئیس وجود نداشت.ایران پیشتر اعلام کرده بود پس از امضای دیجیتال تفاهمنامه توسط رؤسای دو کشور، برگزاری مراسم امضای حضوری ضرورت ندارد. وزارت خارجه ایران نیز در اصلِ برگزاری مراسم رسمی امضا تردید ایجاد کرده بود.این مسئله احتمالاً یکی دیگر از دلایل سردرگمی برنامه بود. آمریکا از یک مراسم امضا و سپس مذاکرات فنی سخن میگفت، در حالی که ایران امضای دیجیتال را کافی میدانست و بیشتر بر آغاز اجرای تعهدات عملی، از جمله معافیتهای تحریمی و کاهش فشارهای اقتصادی، تأکید داشت.
-اجازه مذاکرات مستقیم از سوی رهبر ایران
آیت ا... مجتبی خامنهای، رهبر جمهوری اسلامی، بعدازظهر پنجشنبه به مذاکرهکنندگان ایرانی اجازه دادند مستقیماً با مقامهای آمریکایی گفتوگو کنند، اما همزمان تأکید کردند این تصمیم به معنای پذیرش دیدگاههای «دشمن» نیست.محمدباقر قالیباف نیز چند ساعت بعد با انتشار بیانیهای از این تصمیم تشکر کردند و وعده دادند خطوط قرمز ایران در مذاکرات با آمریکا حفظ شود. در بیانیه او اشارهای به لغو یا تغییر برنامه سفر نشده بود.بنابراین تا ساعاتی پیش از لغو نشست، از نظر سیاسی مجوز مذاکرات مستقیم صادر شده بود. این نکته احتمال اینکه تعویق صرفاً ناشی از مخالفت اصولی ایران با مذاکره باشد را کاهش میدهد و توجه را بیشتر به اجرای تفاهمنامه و بحران لبنان معطوف میکند.
-سوئیس چه گفت؟
وزارت خارجه سوئیس صبح جمعه رسماً تأیید کرد که نشست برنامهریزیشده در بورگناشتاک برگزار نمیشود.سخنگوی این وزارتخانه اعلام کرد سوئیس همچنان آماده تسهیل مذاکرات است و اقدامات مقدماتی در بورگناشتاک ادامه خواهد داشت، اما در حال حاضر اطلاعات بیشتری نمیتوان ارائه کرد.سوئیساینفو نیز گزارش داد سفر ونس و قالیباف به تعویق افتاده، اما توافق چارچوبی امضاشده میان ایران و آمریکا همچنان وارد مرحله اجرا شده است.بر اساس این گزارش، دوره ۶۰ روزه مذاکرات برای رسیدن به توافق نهایی، بهویژه در زمینه برنامه هستهای ایران، از نظر رسمی از روز جمعه آغاز میشود؛ حتی اگر نخستین جلسه حضوری هنوز برگزار نشده باشد.
تفاهمنامه به مذاکرهکنندگان ۶۰ روز فرصت میدهد درباره وضعیت برنامه هستهای ایران به توافق نهایی برسند. همچنین قرار است درباره ذخایر اورانیوم غنیشده، بازرسیهای آژانس بینالمللی انرژی اتمی، موشکهای دوربرد ایران، رفع تحریمها و ترتیبات اقتصادی و بازسازی گفتوگو شود.
ارسال دیدگاه
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

امضای بیانیه استانبول توسط وزرای امور خارجه ترکیه، آذربایجان و گرجستان صرفاً یک رویداد دیپلماتیک در قالب سه جانبه نبود. در پسزمینه معماری ژئوپلیتیکی در حال تغییر در قفقاز جنوبی، این سند منعکس کننده یک فرآیند عمیقتر است: باکو، آنکارا و تفلیس با تمرکز بر کریدورهای حمل و نقل، امنیت انرژی، اتصال منطقهای و همکاری پایدار، در حال شکل دادن به یک جایگزین عملی برای ژئوپلیتیک مبتنی بر درگیری هستند.
ارزش اصلی اعلامیه استانبول در این واقعیت نهفته است که منطق منطقهای جدیدی را مطرح میکند. برای سالهای متمادی، قفقاز جنوبی عمدتاً از دریچه درگیری، مرزهای بسته و رقابت قدرتهای بزرگ نگریسته میشد. امروزه، آذربایجان، ترکیه و گرجستان رویکرد متفاوتی را ارائه میدهند: توسعه از طریق اتصال. این امر فقط مربوط به جادهها، راهآهن، بنادر و خطوط لوله نیست. بلکه مربوط به ایجاد یک سیستم پایدار وابستگی متقابل است که در آن امنیت نه تنها توسط بیانیههای سیاسی، بلکه توسط منافع اقتصادی مشترک نیز پشتیبانی میشود.کریدور میانی، که رسماً با عنوان مسیر حمل و نقل بینالمللی ترانس خزر شناخته میشود، جایگاه مرکزی در این منطق دارد. این مسیر چین و آسیای مرکزی را از طریق دریای خزر، آذربایجان، گرجستان و ترکیه به اروپا متصل میکند. پس از جنگ در اوکراین و اختلال در مسیرهای سنتی شمالی از طریق روسیه، علاقه به این کریدور به شدت افزایش یافته است. در سال 2022، ترافیک بار در امتداد کریدور میانی حدود 1.5 میلیون تن بود. در سال 2023، تقریباً به 2.8 میلیون تن رسید. در سال 2024، حجم 62 درصد افزایش یافت و به 4.5 میلیون تن رسید، در حالی که پیشبینی میشود برای سال 2025 حدود 5.2 میلیون تن باشد. این دیگر یک گزینه لجستیکی ثانویه نیست، بلکه یک چارچوب حمل و نقل اوراسیای در حال گسترش است.
راه آهن باکو-تفلیس-قارص از اهمیت ویژهای برخوردار است. راهاندازی آن در سال 2017 گامی بزرگ در اتصال سیستمهای ریلی آذربایجان، گرجستان و ترکیه بود. پس از نوسازی بخش گرجستان، اهمیت این خط به طور قابل توجهی افزایش یافته است: ظرفیت سالانه آن از 1 میلیون به 5 میلیون تن بار افزایش یافته است. این امر، این راه آهن را به یکی از حلقههای کلیدی کریدور میانی تبدیل میکند و به محمولههای آسیای مرکزی و چین اجازه میدهد بدون عبور از خاک روسیه به سمت ترکیه و اروپا حرکت کنند.
برای آذربایجان، کریدور میانی فقط یک پروژه حمل و نقل نیست. در واقع این کشور پس از احیای تمامیت ارضی خود، به دنبال تثبیت نقش خود به عنوان یک قطب مرکزی بین شرق و غرب، شمال و جنوب بوده است. باکو در حال حاضر تجربه قابل توجهی در اجرای پروژههای بزرگ زیرساختی دارد: خط لوله نفت باکو-تفلیس-جیحان، کریدور گاز جنوبی، راه آهن باکو-تفلیس-قارص و بندر تجارت دریایی بینالمللی باکو در آلات، همگی نشان دادهاند که چگونه جغرافیا میتواند به یک منبع سیاسی و اقتصادی تبدیل شود.
ترکیه در این معماری، نه تنها متحد آذربایجان بلکه دروازهای کلیدی به اروپا و مدیترانه است. آنکارا پیوسته ایده تبدیل کشور به یک قطب انرژی، حمل و نقل و تجارت را ترویج کرده است. در این زمینه، همکاری با باکو و تفلیس به ترکیه اجازه میدهد تا جایگاه خود را نه تنها در قفقاز جنوبی، بلکه در سیستم گستردهتر اوراسیا نیز تقویت کند. برای آنکارا، یک مسیر پایدار از طریق آذربایجان و گرجستان به معنای نقش بیشتر در لجستیک جهانی و مشارکت استراتژیک قویتر با دو همسایه مهم منطقهای خود است.
برای گرجستان، مشارکت در این قالب به همان اندازه اهمیت دارد. این کشور موقعیت جغرافیایی کلیدی بین دریای خزر و دریای سیاه را حفظ میکند. قلمرو آن یک حلقه ضروری در ارتباط حمل و نقل و انرژی بین آذربایجان و ترکیه است. برای تفلیس، همکاری سه جانبه همچنین راهی برای تقویت اهمیت منطقهای آن، جذب سرمایهگذاری در زیرساختها و حفظ تعادل در یک محیط ژئوپلیتیکی پیچیده است. گرجستان این فرصت را به دست میآورد که نه یک منطقه حاشیهای، بلکه یک مرکز ترانزیت مهم در معماری جدید منطقه باشد.
خط لوله باکو-تفلیس-جیحان و کریدور گاز جنوبی پیش از این نشان دادهاند که پیوند آذربایجان-گرجستان-ترکیه میتواند به امنیت انرژی نه تنها در منطقه، بلکه در اروپا نیز کمک کند. باکو-تفلیس-جیحان همچنان یکی از مسیرهای کلیدی برای انتقال نفت دریای خزر به بازارهای جهانی است، در حالی که کریدور گاز جنوبی به عنصر مهمی در تنوعبخشی به منابع گاز به اروپا تبدیل شده است.اکنون دستور کار جدیدی به انرژی سنتی اضافه میشود: انرژی سبز، فناوریهای کم کربن و اتصال دیجیتال. آذربایجان به طور فعال در حال توسعه پروژههایی برای صادرات برق سبز، از جمله از طریق دریای سیاه به اروپا است.
ارسال دیدگاه
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
مذاکره در سایه بحران؛
لغو مذاکرات ایران و آمریکا در ژنو همزمان با تشدید حملات اسرائیل به لبنان، پرسشهای تازهای درباره آینده تفاهم اخیر و احتمال بازگشت درگیریها ایجاد کرده است. هرچند تجربه جنگ 40 روزه احتمال جنگ انتخابی را کاهش داده، اما دینامیسم بحران همچنان میتواند منطقه را به سمت یک رویارویی ناخواسته سوق دهد.نورنیوز-گروه سیاسی:لغو نشست برنامهریزیشده ایران و آمریکا در سوئیس را نمیتوان صرفاً یک وقفه فنی در روند مذاکرات دانست. این تحول در شرایطی رخ داده که همزمان حملات اسرائیل به لبنان ادامه یافته و حتی تشدید شده است؛ رخدادی که با روح و مفاد یادداشت تفاهم اخیر برای پایان جنگ و آغاز مسیر جدید مذاکرات سازگار نیست. همین همزمانی باعث شده پرسش مهمی بار دیگر در مرکز توجه قرار گیرد: آیا توقف مذاکرات به معنای افزایش احتمال بازگشت جنگ است؟در نگاه نخست ممکن است چنین به نظر برسد که هرگونه اختلال در روند مذاکرات، طرفین را به نقطه آغاز بحران بازمیگرداند. با این حال بررسی دقیقتر شرایط نشان میدهد که معادله پیچیدهتر از آن است که بتوان میان تعویق مذاکرات و بازگشت فوری جنگ علامت مساوی گذاشت.
مهمترین واقعیت آن است که شرایط امروز با روزهای پیش از جنگ تفاوت دارد. یادداشت تفاهم اخیر پس از آن شکل گرفت که آمریکا به عنوان آغاز کننده تجاوز به این جمعبندی رسید که بر خلاف تصور اولیه، ادامه مسیر نظامی نمیتواند به تحقق اهداف سیاسی واشنگتن منجر شود. اظهارات اخیر رئیسجمهور آمریکا نیز تا حدی مؤید همین واقعیت است. ترامپ در پاسخ به انتقادهایی که او را به مماشات با ایران متهم میکردند، تصریح کرد که ادامه بمبارانها نیز دستاوردی برای آمریکا به همراه نداشت و حتی به بازگشایی تنگه هرمز منجر نمیشد. این سخنان صرفاً یک موضعگیری سیاسی نیست؛ بلکه بیانگر ارزیابی هزینه و فایده از تداوم جنگ است.
از این منظر، کاهش احتمال جنگ مجدد بیش از آنکه ناشی از تغییر اراده سیاسی آمریکا باشد، ناشی از محدودیتهایی است که جنگ گذشته آشکار کرد. تجربه جنگ ۴۰ روزه نشان داد که استفاده از ابزار نظامی الزاماً به تحقق اهداف سیاسی منجر نمیشود و هزینههای ادامه درگیری میتواند از منافع آن فراتر رود. این واقعیت را باید یکی از دستاوردهای راهبردی ایران دانست؛ دستاوردی که میتواند پشتوانه عملی و روانی در مذاکرات پیش رو باشد.
با این حال، این ارزیابی به معنای منتفی شدن خطر جنگ نیست. اتفاقاً تحولات اخیر نشان میدهد که تهدید اصلی در شرایط کنونی نه جنگ انتخابی و برنامهریزیشده، بلکه جنگ ناشی از دینامیسم بحران است. ادامه حملات اسرائیل به لبنان که آشکارا مغایر با تفاهمات موجود است، میتواند زنجیرهای از واکنشها را فعال کند که کنترل آن بهتدریج دشوارتر شود.
در واقع آمریکا مسئول اصلی اجرای تفاهم و مهار رفتار اسرائیل تلقی میشود، ادامه این حملات میتواند پرسشهایی جدی درباره میزان تعهد یا توان واشنگتن برای اجرای توافقات ایجاد کند. در چنین فضایی، تعویق مذاکرات نه لزوماً به دلیل مخالفت با اصل گفتوگو، بلکه میتواند تلاشی برای وادار کردن طرف آمریکایی به ایفای نقش مؤثرتری در مدیریت بحران باشد. بنابراین چشمانداز پیشرو را باید با دو گزاره همزمان تحلیل کرد. نخست آنکه احتمال آغاز یک جنگ انتخابی جدید از سوی آمریکا همچنان پایین ارزیابی میشود؛ زیرا نه شرایط منطقهای، نه وضعیت اقتصاد جهانی و نه تجربه جنگ گذشته، انگیزه کافی برای ورود به یک رویارویی گسترده جدید ایجاد نمیکند. دوم آنکه خطر تصاعد ناخواسته بحران همچنان جدی است؛ به ویژه اگر اقدامات میدانی بازیگران منطقهای از مسیر تفاهمات سیاسی پیشی بگیرد.
ارسال دیدگاه
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
بازتاب امضای یادداشت تفاهم اسلامآباد در رسانههای عربی؛
رویداد۲۴: شبکه خبری الجزیره با اعلام خبر امضای الکترونیک یادداشت تفاهم میان ایران و آمریکا برای اتمام جنگ، به اظهارات محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس و رئیس هیات مذاکرهکننده ایران به عنوان اولین واکنش به این توافق اشاره و به نقل از او اعلام کرد که «این یادداشت به منزله شکستی برای آمریکاییها است، مردم از آن مطلع خواهند شد و خودشان قضاوت خواهند کرد.»
به گزارش ایسنا، الجزیره در ادامه به تقدیر اسلامآباد از نتایج این توافق برای منطقه از جمله لغو محاصره دریایی آمریکا و بازگشایی تنگه هرمز و نیز قدردانی پاکستان از خردورزی، دوراندیشی و رهبری والای آیتا... سید مجتبی خامنهای، رهبر ایران در انتخاب صلح پرداخت.این رسانه قطری در ادامه نیز به جزئیات یادداشت امضا شده از جمله درباره مساله توقف جنگ در لبنان و مساله هستهای ایران پرداخت و به نقل از قالیباف آورد: «ایران و آمریکا برای رسیدن به توافق نهایی ظرف ۶۰ روز تلاش خواهند کرد و این توافق همانطور که در ماده ۱۴ تفاهمنامه تصریح شده است، توسط شورای امنیت تصویب خواهد شد، حتی اگر توافق نهایی حاصل شود و توسط شورای امنیت تأیید شود، همچنان غیرقابل اعتماد است و تضمین ما (برای اجرای آن) قدرت ما است، تفاوت مذاکرات فعلی و قبلی در پیروزی ایران در جنگ گذشته نهفته است.»
شبکه خبری المیادین نیز ضمن اعلام این خبر، به بند اول متن توافق و ۳ بار اشاره به نام لبنان در آن پرداخت و به نقل از سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرد که مذاکرات آتی به مساله هستهای و لغو تحریمهای ایران اختصاص خواهد داشت و درباره ظرفیتهای دفاعی ایران مذاکرهای در کار نخواهد بود.روزنامه الاخبار چاپ لبنان نیز در این رابطه به اولین اظهارنظر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا پس از امضای متن توافق اشاره کرد که «این کار آسانی نبود.»
در ادامه الاخبار به نقل از شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان نوشت که «یادداشت تفاهم اسلام آباد فورا وارد فاز اجرایی خواهد شد.»الاخبار همچنین این بخش از اظهارات اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت خارجه ایران را برجسته کرد که «اجرای توافقها سختتر از تنظیم آنها است.»این روزنامه لبنانی به نقل از بقایی نوشت: «تداوم حملات رژیم صهیونیستی به لبنان، به منزله نقض تعهدات ذکر شده در متن یادداشت بوده و آمریکا مسئول این است که رژیم صهیونیستی را ملزم به رعایت تعهدات وارده در متن توافق کند.»
الاخبار در ادامه نیز به نقل از یکی از مسئولان کاخ سفید نوشت که ۶۰ روز آینده با چالشهای بزرگی همراه خواهد بود.این روزنامه لبنانی همچنین به این بخش از اولین اظهارات امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه اشاره کرد که «توافق ایران و آمریکا به کاهش بهای سوخت منجر خواهد شد.»تلویزیون العربی نیز با اشاره به این نکته که ترامپ این یادداشت را در ضیافت شامی با امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در کاخ ورسای امضا کرد، گزارش داد که در طول ۲۴ ساعت اخیر قبل از امضای توافق که شامل لبنان نیز هست، میزان حملات رژیم صهیونیستی به لبنان کاهش چشمگیری داشته است. روزنامه فرامنطقهای القدس العربی نیز خبر توافق را با این نقل قول از شهباز شریف اعلام کرد که «تهران تنگه هرمز را بازگشایی خواهد کرد و واشنگتن فورا محاصره را از بنادر ایران برخواهد داشت.»
همچنین این روزنامه به عبور یک نفتکش و یک کشتی حامل گاز مایع از تنگه هرمز بعد از اعلام توافق اشاره کرد. وبسایت عرب۴۸ نیز به مفاد این توافق از جمله بازگشایی تنگه هرمز و ازسرگیری فوری کشتیرانی در این آبراه در کنار دوره انتقالی ۳۰ روزه برای انجام اقدامات فنی و امنیتی اشاره کرد.
شامگاه چهارشنبه، ایران از امضای توافق اسلامآباد که به جنگ متجاوزانه آمریکا علیه کشورمان پایان میدهد، خبر داد. این یادداشت تفاهم به امضای مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران و همتای آمریکایی او، دونالد ترامپ، رسیده است.
جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا، به طور مشترک و با حسن نیت، در تاریخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۵ نسبت به خاتمه فوری و دائمی عملیاتهای نظامی در تمامی جبههها، از جمله در لبنان، توافق کردند. همچنین دو طرف متعهد شدند که به حاکمیت و تمامیت ارضی یکدیگر احترام بگذارند و از مداخله در امور داخلی یکدیگر خودداری کنند. علاوه بر این، طرفین به انجام مذاکرات و حصول یک توافق نهایی در مدت حداکثر ۶۰ روز، قابل تمدید با رضایت طرفین، متعهد میشوند.بلافاصله با امضای این یادداشت تفاهم، ایالات متحده آمریکا شروع به رفع محاصره دریایی خود و هرگونه مزاحمت یا ممانعت علیه جمهوری اسلامی ایران میکند، و ظرف ۳۰ روز به محاصره دریایی به طور کامل خاتمه خواهد داد. در طول این مدت، تردد کشتیها متناسب با تعداد ترافیک قبل از جنگ که از سوی جمهوری اسلامی ایران برقرار میشود، خواهد بود. ایالات متحده آمریکا همچنین متعهد میشود تا ظرف ۳۰ روز پس از توافق نهایی، نیروهای نظامی خود را از حوزه پیرامونی جمهوری اسلامی ایران خارج کند.
ارسال دیدگاه
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

ترامپ:
رابطهام با نتانیاهو خوب است
رئیس دولت تروریستی آمریکا اعلام کرد که رابطهاش با نخست وزیر رژیم صهیونیستی خوب است. به گزارش خبرآنلاین، دونالد ترامپ رئیس دولت تروریستی ایالات متحده در مصاحبه با آکسیوس گفت: رابطه من با نتانیاهو خوب است، اما باید او را کمی منطقیتر نگه داریم.
بنابر روایت تسنیم، وی افزود: میتوانم اسرائیل را از حمله به لبنان بازدارم، زیرا آنها به من احترام میگذارند و به حرف من گوش میدهند.ترامپ همچنین باز هم گفت اگر دخالت نمیکردم، اسرائیل نابود میشد.
شبکه «ایکس» تیک آبی معاون وزیر خارجه را هم حذف کرد
شبکه ایکس، بعد از حذف تیک آبی حسابهای وزارت امور خارجه، وزیر و سخنگو، اکنون تیک آبی حساب معاون امور حقوقی و بین المللی را نیز حذف کرده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، کاظم غریب آبادی، معاون وزیر خارجه کشورمان در صفحه خود در فضای مجازی، نوشت: شبکه ایکس، بعد از حذف تیک آبی حسابهای وزارت امور خارجه، وزیر و سخنگو، اکنون تیک آبی حساب معاون امور حقوقی و بین المللی را نیز حذف کرده است.
این اقدام جانبدارانه و سیاسی، در ادامه الگوی سانسور و با هدف خاموش کردن حقیقت و صدای رسمی دولت ها و همچنین، ابزارسازی از اعتبار دیجیتال است.
هیئت پاکستانی برای مراسم تشییع پیکر رهبر شهید به تهران میآید
نخست وزیر پاکستان اعلام کرد که هیئتی از این کشور در مراسم تشیع پیکر رهبر شهید ایران شرکت میکند. به گزارش تسنیم، شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان، روز جمعه در سخنرانی خود در مجلس ملی این کشور گفت: رئیس جمهور ایران از ما دعوت کرده است تا در تاریخ 3 و 4 جولای (12 و 13 تیرماه) در مراسم تشییع پیکر رهبر شهید آیت ا... خامنهای شرکت کنیم و هیئت ما نیز طبق وظیفه خود در این مراسم شرکت خواهد کرد.
ارسال دیدگاه
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

ادامه از صفحه 2...
آتشبس به لبنان جامه عمل بپوشاند تا آن وقت در مورد پرونده هسته ای ایران نیز بحث شود. این یعنی آمریکا در قیاس با دره زمانی قبل از آغاز جنگ رمضان، چند پله عقبتر افتاده است. قبل از جنگ افروزی اخیر آمریکا و رژیم اشغالگر قدس علیه ایران، مساله هسته ای کشورمان، در خط مقدم مطالبات واشینگتن از تهران قرار داشت. با این حال، این مساله اکنون گویی حالت حاشیهنشین پیدا کرده و البته که ایران به یک اهرم قوی تر از آن یعنی تسلط بر تنگه هرمز نیز دست یافته است. اگر از این زاویه به ماجرا بنگریم، معادله مذکور به تمام معنا یک شکست بزرگ برای دولت آمریکا و شخص رئیس جمهور این کشور است. البته که دامنه شکستهای ترامپ در قالب تفاهمنامه با ایران به همین جا ختم نمی شود و وی به تازگی در موضعگیری دیگری گفته که اگر ایران رفتار خوبی از خود نشان ندهد، بار دیگر آمریکا، ایران را بمباران خواهد کرد. عجیب اینکه او بلافاصله گفته بمباران ایران فایده نداشته و اگر جنگ ادامه پیدا می کرد ایران تا مدت ها تنگه هرمز را مسدود نگه می داشت! در این نقطه نیز باید از رئیس جمهور آمریکا پرسید اگر بمباران ایران دستاوردی ندارد، چرا وی مدام تهدید میکند که اگر چنین و چنان نشود او به بمباران ایران بازخواهد گشت؟ واقعیت این است که تناقضگوییهای ترامپ صرفا یک معنا را به ذهن متبادر می کند و آن هم این است که او در معادله ایران دستپاچه شده و هرطور که شده میخواهد از باتلاق جنگ افروزی علیه ایران فرار کند. در این رابطه، ادعاهای حداکثری او در مورد تفاهمنامه با ایران نیز صرفا با این هدف مطرح می شوند تا خروج وی از باتلاق جنگ ایران، آبرومندانهتر رخ دهد و او بتواند اینطور وانمود کند که پیروز نبرد بوده است. موضوعی که مخصوصا از منظر معادلات حاکم بر سیاست داخلی آمریکا، بسیار برای ترامپ و متحدانش در حزب جمهوریخواه مهم است.
ارسال دیدگاه
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.



صفحه اول












